5 wyjątkowych składników Twojej diety ?


 

Czy wiesz, że możesz wzmocnić stan swojego organizmu i wzbogac swoją dietę dzięki nie zwykłej mocy, która się znajduje w niedocenianych tak naprawdę nasionach ?

Przedstawiam Ci poniżej Twoich pięciu sprzymierzeńców- nasiona, pełne zdrowych tłuszczy, witamin i minerałów, są bogate w mikroelementy, białka i enzymy.

Do tego są bardzo zdrowe i praktyczne – już niewielka ich ilość nie tylko Cię nasyci , ale i dostarczy praktycznie kompletu potrzebnych składników.

Nasiona dzięki niskiej zawartości cukru, dużej ilości błonnika i tłuszczy, podobnie jak orzechy, długo są przez nas trawione, są też wysokokaloryczne, a błonnik w nich zawarty jest świetnym odkurzaczem i oczyszcza ze złogów jelita. A spożywane regularnie, znacząco mogą wpłynąć na nasz poziom zdrowia.

Oto i one,

5 wyjątkowych składników Twojej diety ? ,

które powinny się znaleźć w każdej kuchni to:

 

1.Nasiona CHIA – szałwia hiszpańska         

Są to naprawdę magiczne i zarazem dosyć wysokokaloryczne           

ziarenka, pochodzą z Ameryki Południowej i słyną ze swoich

wspaniałych właściwości odżywczych.

Zawierają między innymi duże ilości błonnika, białka, kwasów

tłuszczowych Omega 3, manganu, magnezu, fosforu, wapnia,

a także cynku, witaminy B3, potasu, witamina B1 i B2.

Są też znane z dużej ilości przeciwutleniaczy – substancji

chroniących delikatne kwasy tłuszczowe- a także działających zbawiennie na nasz organizm.

Nie wiem, czy wiesz, ale nasiona chia to nie tylko jeden ze składników, który nie tylko pomaga oczyścić organizm, ale też daje turbodoładowanie – szczególnie polecam na jesienną chandrę.

Idealnie mogą się sprawdzić po treningu w formie rozpustnego acz bardzo zdrowego deseru z mleczkiem kokosowym, miodem, mielonymi daktylami lub surowymi owocami, możesz dodać odrobinę do smaku syropu klonowego, a jak dodasz więcej nasion chia, to możesz liczyć na własnej roboty ptasie mleczko.

Można też zmielić nasiona i używać w swojej kuchni jako zamiennik jajka lub zagęstnik do zup, sosów, naleśników.

 

2. Nasiona Sezamu

To wyjątkowe źródło wapnia, cynku, potasu, magnezu,         

fosforu, dużej ilości jedno i wielonienasyconych kwasów

tłuszczowych, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, witaminy B6,

kwasu foliowego, witaminy A, witaminy E, a także

ogromnych ilości przeciwutleniaczy i fitosteroli – substancji

działających przeciw nowotworowo.

Sezam, jak większość nasion, również jest wysoko kaloryczny, lecz tak jak w przypadku innych nasion lub orzechów – absolutnie nie są to puste kalorie.

Sezam jest bardzo popularny w naszej kuchni, znany jest przede wszystkim z chałwy oraz sezamków.

Jednak ogromnie polecam wykonanie samodzielne domowej chałwy z sezamu, dodaj do niej kilka łyżek miodu, syropu z agawy lub klonowego, melasy, możesz jeszcze dodać orzechy, migdały czy wiórki kokosowe albo kakao, kombinacje dowolne. Sezam można również stosować jako posypkę do wszelakich potraw, zup, sosów, sałatek, dipów, jako składnik kotletów roślinnych bądź panierka do smażenia.

Nadaje potrawom charakterystyczny, lekko orzechowy, orientalny smak.

 

3. Słonecznik

A tego nasiona wydawało by się, że nie muszę 

przedstawiać, jego smak chyba każdy zna. Nasz

polski, niedoceniony a jak bardzo wartościowy

słonecznik jest bogatym źródłem białka, tłuszczów,

cynku, żelaza, fitosteroli, roślinnych sterydów

pomagających obniżyć poziom złego cholesterolu, witaminy A, E, B.

Ja polecam słonecznik do zastosowania jako posypkę do sałatek, zup, sosów, jako składnik wypieków, a także jako samodzielna przekąska, przepyszna także uprażona na suchej patelni. Można upiec własny chlebek na zakwasie żytnim i dodać ziarenka słonecznika, który sam również często piekę. Są to naprawdę bardzo zdrowe nasionka.

 

4. Siemię lniane 

A teraz przedstawiam wam moje ulubione i 

najzdrowsze z tych pięciu ziaren. Kolejne

nasze rodzime super ziarenko, które jest nie

przez wszystkich niedoceniane! Olej lniany

czyli esencja wszystkich najcenniejszych

składników lnu stosowany jest w profilaktyce

nowotworowej ze względu na wspaniałe

właściwości cytoksyczne i łagodzące stany zapalne, a także wzmacniające system odpornościowy.

Pamiętajmy jednak aby olej był kupiony w sprawdzonym miejscu, koniecznie z lodówki oraz w lodówce trzymamy go w domu nie dłużej niż trzy, cztery tygodnie. Ja osobiście stosuje olej lniany codziennie? Rano świeżo zmielone ziarenka siemienia zaparzam sobie dodaje do smaku soku z malin własnej roboty i wypijam nad czo. Świetnie oczyszcza układ pokarmowy i wygładza śluzówkę, zbawiennie działa na żołądek oraz pomaga na zaparcia. Olej lniany z kolei dodaję do różnego rodzaju sałatek i surówek. Siemię lniane posiada również dużą zawartość białek i wartości odżywczych oraz jest ekologiczne gdyż rośnie w naszym kraju.

Można siemię lniane stosować znowu jako posypkę do sosów, sałatek, dipów, zup itd. A można też ziarna zmielić i stosować jako zagęstnik do zup, sosów, podobnie jak chia.

 

5. Amarantus

Bardzo wartościowe zboże. Zawiera pięciokrotnie

więcej żelaza niż pszenica lub szpinak.

Zawarty w nim komplet białek jest lepiej

przyswajalny niż białko pochodzące z mleka

czy soi, a na dodatek rodzaj skrobi w nim

zawartej jest lepiej przyswajalny niż skrobia

kukurydziana czy ziemniaczana.

Jest bardzo neutralny, nie ma smaku, ma lekki zapach prażonego ziarna. Doskonale nadaje się do sałatek, zup, sosów, razem z jogurtem, musli itp. Bardzo warto go włączyć do swojej diety.

Podobnie i tutaj nie ma specjalnego przepisu. To, podobnie jak siemię lniane, nasz niewidoczny sprzymierzeniec.

Mam nadzieję, że od dziś w Twojej kuchni te wszystkie cudowne !

5 wyjątkowych składników Twojej diety

Staną się nieodłącznym towarzyszem w kulinarnej podróży przez zdrowie.

Życzę Smacznego!

Napisz co sądzisz o tym artykule ?

Jakie jest Twoje zdanie na temat tych skłaników ?

Czy Ty też już uwzględniasz w swojej diecie te nasiona ?

Serdecznie zapraszam do pozostawienia poniżej komentarza.

Pozdrawiam

Trener dla Ciebie

Tomasz Andrzejewski

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *